Hvilken tone er B? Kulturkrasjen som deler Norden – og skaper kaos på scenen!

Hvilken tone er B? Kulturkrasjen som deler Norden – og skaper kaos på scenen!

Da jeg startet Nordisk Ukulele og flyttet virksomheten min fra Sverige til Norge, innså jeg raskt at den største kulturkrasjen ikke var språket – men musikknotene.

I Sverige lærte jeg at det gamle systemet med H for H-natural var et utdødd begrep. Joda, noen eldre musikere eller de innen klassisk musikk holdt fast ved det, men ingen i mitt miljø. Ingen la noen stor verdi i at noen brukte dette gamle systemet.

Så kom jeg til Norge. Her opplever jeg i større grad en tydelig konflikt: de som er tilhengere av H/B-systemet kan av og til (med glimt i øyet, håper jeg!) nedvurdere de som bruker den internasjonale B/B♭-standarden. Det er et hett tema!

 

Når B-tonen blir feil på scenen...

Det morsomme, og av og til dyre, resultatet av denne forskjellen er når musikere fra ulike «skoler» spiller samtidig. Jeg har opplevd flere ganger at musikere spiller sin respektive versjon av «B» – og det låter ikke pent. Rett og slett fordi tonen B er to forskjellige toner avhengig av om du snakker Sverige-språket (internasjonalt) eller Norge-språket (tradisjonelt).

 

Hvordan oppstod denne forvirringen?

Dette er et klassisk mysterium i musikkhistorien. En vanlig, men trolig ikke helt sann forklaring, er at forvirringen oppstod i Tyskland i middelalderen, da man skrev med gåsefjærpenner. Noen mener at den firkantede B-en (H-natural) var vanskelig å skrive og derfor endte opp med å se ut som en H. Det er en behagelig og morsom forklaring, men historien er litt mer kompleks:

  • I tidlig noteskrift brukte man et rundt symbol for B-flat og et firkantet symbol for B-natural.

  • I Tyskland begynte man å skrive det firkantede symbolet som bokstaven H for å løse forvirringen.

På den måten løste tyskerne (og dermed Norden) problemet ved å gi de to tonene to forskjellige bokstaver (B og H), mens resten av verden løste det ved å bruke ulike fortegn. B og Bb.

 

En viktig avslutning: Musikk skal forene

Men la oss avslutte med en alvorlig oppfordring. Ikke se ned på, eller snakk dårlig om, noen som ikke bruker det samme notasjonssystemet som deg. Verden har nok konflikter og friksjon som det er. Når man først har lært seg ett system fra bunnen av og fått det inn i fingerspissene, er det ikke helt enkelt å bytte til det andre.

Tilbake til bloggen

Legg igjen en kommentar

Merk at kommentarer må godkjennes før de publiseres.